PLEASE INSTALL YOAST EN SETUP BREADCRUMBS

Campagne Duitsland

Met onze Duitsland campagne laten we Duitse bezoekers kennismaken met de veelzijdigheid van Enschede. We zetten in op meer bezoekers die langer verblijven om zo van hun bezoek aan Enschede een weekend vol belevenissen te maken.

de rode loper ging uit

In 2022 vormde de rode loper de rode draad van onze campagne en stond symbool voor een warm welkom in de stadsparken, voor horecagelegenheden en winkels, voor musea en op de weekmarkt. Ook in de slogan van de campagne kwam het warme welkom terug. Met de tekst 'Enschede - Sei unser Gast!' werd de Duitse bezoeker uitgenodigd om een dag of een weekend naar Enschede te komen en kennis te maken met het brede aanbod van de Erlebnisstadt Enschede. De focus lag op de thema's shopping (inclusief Wochenmarkt), culinair, cultuur en natuur. De campagne was gericht op de personas Michael en Nora in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen met een radius van ongeveer twee uur reistijd tot Enschede. De focus lag op de steden Essen, Dortmund, Bielefeld, Minden en Vechta.

We hebben ingezet op meer bezoekers die langer verblijven want om in Enschede te genieten van muziek & cultuur, lekker eten, winkelen en vrije tijd & wellness heb je aan één dag niet genoeg. Wie de stad echt wil leren kennen, blijft langer. De campagne richtte zich daarom niet alleen op het vergroten van de naamsbekendheid, maar ook op de promotie van de verschillende activiteiten die je in Enschede kunt ondernemen. Door vervolgens te zorgen voor een topervaring in onze stad maken we van bezoekers Enschede-ambassadeurs.

We hebben het hele jaar door online- en offline communicatie ingezet om een bezoek aan Enschede te stimuleren. Online zag de doelgroep onze campagne op social media, via Google Adwords en videoadvertenties. Ook werd er gebruik gemaakt van influencers en online winacties. Verder bestond de inzet uit middelen zoals magazines, radiospots, promotieteams, mediascreens en billboards.

website

Op de website stadtenschede.de inspireren we bezoekers hun weekendje Enschede te plannen. We zien dat steeds meer mensen de site raadplegen en gingen van bijna 830.000 sessies in 2018 naar 995.000 sessies in 2019. In 2020 en 2021 zagen we een kleine daling in het aantal bezoekers op de website, voornamelijk door COVID-19 en de bijbehorende lockdowns en maatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 zagen we een flinke stijging in het aantal sessies op de website (+54% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021). De Duitse bezoeker is voornamelijk op zoek naar praktische informatie voor een dagje (of langer) in Enschede. Onder meer de campagnes via Facebook en Google Ads dragen bij aan deze stijging. Hiermee bereiken we gemiddeld 300.000 - 500.000 mensen per campagne.

TERUGBLIK 2022

Begin 2023 hebben we onze rode loper campagne afgerond met zeer mooie resultaten. In onderstaande factsheet vind je de mijlpalen en KPI's voor 2022. We zijn er trots op deze te hebben behaald en dat Enschede steeds populairder wordt bij onze Duitse buren.

Bekijk hier de factsheet met de terugblik op 2022.
De campagne die we in mei 2022 gevoerd hebben, heeft vooral in Bielefeld veel bereik opgeleverd. Bekijk hier de evaluatie.

marktonderzoek

Eind 2022 hebben we een onderzoek afgenomen onder de Duitse bezoekers, waarbij gevraagd is naar hun ervaringen over hun bezoek aan Enschede. Uit de 665 reacties bleek dat de meest voorkomende redenen om naar Enschede te komen de markt (27%), eten en drinken (26%) en winkelen (24%) zijn.

Bekijk hier de factsheet met de resultaten van het onderzoek.

De resultaten van het onderzoek gebruiken we voor onze webpagina 'Dein Enschede-Erlebnis'. Elke maand wordt er een Enschede ervaring op onze Duitse social media gepost en komt het terug in de nieuwsbrief. Ook geven we de Duitse bezoekers de kans om hun eigen ervaringen te delen. Dit laat het authentieke Enschede zien, vergroot de geloofwaardigheid om dat de informatie van andere bezoekers komt en het creëert een gemeenschapsgevoel. Hierdoor zijn potentiële toekomstige bezoekers eerder geneigd Enschede te bezoeken.

Bekijk de Enschede-Erlebnis pagina.

MEER WETEN OVER DE CAMPAGNE IN DUITSLAND? NEEM CONTACT OP MET

Contact