PLEASE INSTALL YOAST EN SETUP BREADCRUMBS
Gepubliceerd: 1 juli 2021

Enschede lanceert nieuw stadsmerk

Enschede heeft na de oplevering van de nieuwe citymarketingvisie nu ook een bijpassend nieuw stadsmerk. Op donderdag 1 juli hebben Enschede Promotie en de gemeente Enschede het nieuwe stadsmerk gelanceerd in het Wilminktheater. De lancering vormt het startpunt van een nieuwe fase waarin Enschede wil bouwen aan een sterk imago als technologische, innovatieve en creatieve stad. Het nieuwe merk en het unieke verhaal van Enschede zijn donderdag gepresenteerd aan stakeholders uit diverse geledingen vanuit de stad en regio. Vanaf 1 juli zullen ook de bewoners worden geïnformeerd over het nieuwe stadsmerk en het verhaal van Enschede.


Enschede wil als stad groeien en aantrekkelijk zijn voor bewoners, bezoekers, talenten en bedrijven. Het is daarom van belang om een sterk imago te hebben als stad. Meer dan  vijftig stakeholders hebben meegedacht aan het verhaal van de stad als een technologische, innovatieve en creatieve stad, waar het met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit fijn wonen, werken, studeren en recreëren is. Passend bij deze ambitie en nieuwe strategie is nu het merk Enschede in eenduidigheid en uitstraling vormgegeven. Het merk Enschede is gebouwd op vier pijlers: Ondernemende Kennisstad, Creatieve stad, Groene stad en Bruisende stad. Middels deze vier pijlers wordt gebouwd aan het merk en imago van de stad.

 

Van visie naar merk

In Enschede is veel creativiteit aanwezig, daarom is ervoor gekozen om de creatieve sector met elkaar te verbinden en gezamenlijk het merk Enschede vorm te geven. Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brand team samengesteld bestaande uit acht Enschedese creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit brand team heeft intensief gewerkt aan de vormgeving van het merk Enschede.


Merkontwikkeling

Nieuw Stadsmerk

Enschede is trots op haar stad en haar geschiedenis. Vooruitgang zit Enschede in het bloed, maar ook de historie speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de stad. Voor het logo is gekozen om oude elementen uit het alom bekende stadswapen van Enschede te combineren met nieuwe stilistische uitingen en een huisstijl die past bij het DNA van Enschede. “We zijn trots op het resultaat. Een prachtig nieuw stadsmerk waarvan de basis al is gelegd rond 1666. Oude elementen in een eigentijds jasje zorgt voor vertrouwen en breed draagvlak onder de bewoners. Het zijn juist de inwoners die de ambassadeurs zijn van onze stad,” aldus Marieke ter Brugge, directeur van Enschede Promotie.

Uniek geluid van Enschede

Grote merken hebben allemaal hun eigen geluid, zo ook Enschede. Enschede heeft als stad toonaangevend muziekonderwijs en een eigen geluid past dan ook helemaal bij het innovatieve en creatieve imago van Enschede. Samen met een Enschedese producer is een uniek geluid ontwikkeld. In het geluid hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de natuur en innovatie van de stad.

Bewoner als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen die gebruik maken van de stad. Daarom zijn de bewoners van Enschede de belangrijkste ambassadeurs van het merk Enschede en het verhaal van Enschede. Om alle inwoners te informeren over het merk Enschede, wordt vanaf 1 juli een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Deze campagne is te zien in het straatbeeld, maar ook online. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig en helder verhaal richting de bewoners communiceren opdat iedereen hetzelfde verhaal gaat vertellen.

Middelen Enschede Promotie - voorbeeld Mupi tekstposter

Cityofenschede.com

Als belangrijke portal is de website cityofenschede.com ontwikkeld. Op deze website kan men alles vinden over het nieuwe merk Enschede: het verhaal van Enschede, het logo en diverse beelden vanuit de stad. ‘Met deze ‘brand’ portal willen we het merk Enschede laden en hopen wij dat velen het merk gaan omarmen en delen. Het moet de basis zijn om als ondernemer, instelling of bewoner creatief aan de slag te gaan met het merk.’

Vragen of opmerkingen over het nieuwe stadsmerk? Neem contact op:

Contact